Tuesday, February 8, 2011

Bila wanita menjadi Pentadbir.

Bila melihatkan perjalanan program land law kita yang lepas, bob dapati ramai pelajar wanita batch kita telah menunjukan bakat sebagai seorang pentadbir atau ketua kepada sekumpulan orang bawahan. Begitulah keadaanya bila korang bekerja kelak yang mana korang akan deal dengan orang2 bawahan terutamanya orang lelaki.

Hasil daripada pemerhatian bob, ada banyak pendekatan yang digunakan oleh korang. Ada yang strict, ada yang leisser fairre, ada yang autokratik dan ramai yang demokratik. Apa pun cara yang digunakan apa yang lebih penting adalah bagaimana caranya kita ingin mencapai objektif yang telah ditetapkan.

Objektif atau sasaran perlulah jelas. Janganlah semata2 kita terikat dengan style yang kita minat akhirnya matlamat utama tersasar. Menjadi pentadbir, kita seharusnya kreatif dan jangan rigid. Kita kena berfikir diluar kotak kebiasaan. Sebagai contoh HR Manager di ofis bob yang bernama Faridah Abd Hamid. Sebagai sebuah badan kerajaan, beliau gagal utk menjayakan aspirasi kerajaan yang begitu menekankan pemerkasaan modal insan. Anggota pekerja yang mempunyai hasrat untuk melanjutkan pelajaran pasti akan terbantut minatnya dek kerana kecenderungan beliau untuk mencari alasan2 teknikal. Sebagai contoh dia akan kata " dah ramai sangat yang sambung belajar, nanti dah dapat diploma atau ijazah, takder jawatan kosong pulak.

Kadang2 hairan jugak kenapa beliau bertindak sebegini. Ada teori yang mengatakan beliau tak suka orang lebih dari beliau, ada yang kata beliau malas nak terima komplen masalah kekurangan tenaga kerja atau bebanan menanggung tugas pekerja yang cuti belajar. Tapi ramai yang kata dia rasa dia ada kuasa, so dia boleh buat apa dia suka. Kalau pihak yang terlibat adalah clique dia, maka dia akan permudahkan. Tapi kalau yang jenis tak boleh berlaga angin (meminjam istilah orang kelantan) yang memohon maka belaiu akan menyusah2kan dan keberatan utk membantu.Pengalaman bob sendiri tak dapat gaji selama 3 bulan pasal beliau tak setuju bob sambung belajar. Recomendation yang ditulis beliau kepada pihak atasan bob adalah kursus yang bob ambik ni tak mendesak (waktu tu bob ditawarkan kursus Komunikasi dan dasar Awam FSSK) Bayangkan selama 3 bulan tanpa gaji, bagaimana bob nak hidup (ditambah dengan keluarga yang ada)

Jawapan2 bodoh sebegini menjadikan hasrat dan aspirasi kerajaan terbantut. Seharusnya sebagai pentadbir kita akan mencuba utk mencari pelbagai alternatif bagi memudahkan aspirasi dan objektif kerajaan tercapai. Bukan mencari pelbagai alasan atau dengan sengaja menggunakan kuasa yang ada utk tidak membantu atau menyokong.

Orang seperti beliau akan guna pendekatan "selagi tiada arahan yang membenarkan maka ianya adalah dilarang"

Bukankah lebih proaktif kalau kita gunakan pendekatan "selagi mana tiada larangan maka ia adalah dibenarkan" Bukankah dengan pendekatan sebegini objektif atau sasaran yang telah ditetapkan lebih mudah tercapai???

Adakah ini tipikal style seorang pentadbir wanita atau bob secara semberono membuat generalization???

Bukan apa bob ingatkan ianya berlaku di organisasi bob saja tapi bila bob belajar kat FUU ni pun bob rasa ia pun wujud juga. Hmmm entahlah... Tapi sebagaimana sejarah orang2 sebegini akan bob confront dia secara berdepan. Lantak pi laaa...

1 comment: