Tuesday, January 11, 2011

Polisi kurang cerdik FUU.

Apa rasionalnya Bahagian akademik FUU menghadkan bilangan pelajar seramai 20 orang untuk setiap subjek optional? Kenapa semester lepas subjek ITL dan undang-undang pelancongan boleh mencecah 40 orang lebih. Tiada sebarang masalah pun. Yang lebih menghairankan adalah kenapa ada subjek yang boleh melebihi kuota??

Adakah polisi kuota 20 orang pelajar ini juga meliputi kursus optional lain2 fakulti adau FUU sahaja??

Siapakan yang mencetuskan idea kurang bijak ni? Bukan ker pelajar seharusnya bebas untuk memilih subjek optional kesukaannya? Habis tu kalau pelajar tersebut gagal utk memilih subjek kesukaannya kerana dah mencapai kuota, subjek pilihan apa yang perlu diambilnya. Bagaimana kalau subjek yang tinggal adalah subjek yang kita tak minat atau suatu subjek yang heavy? Perlu ker kita ambil? Kalau tak ambil semester ni kita kena ambil semester depan. Bukan ker ini mengganggu perancangan kita?? Kalau ambil pulak, dibimbangi keputusan boleh melingkup...

Tiada masalah kalau FUU ingin tetapkan kuota. Mungkin rasionalnya untuk tidak membebankan pensyarah. Namun sekiranya pensyarah subjek yang terlibat tiada masalah untuk menerima lebih pelajar, kenapa perlu dihalang?

Ironinya, kalau bersyarah dan menanda kertas jawapan adalah suatu bebanan, apa perlunya menjadi seorang pensyarah?

Yang lebih menghairankan adalah kenapa polisi ini tak dibawa berbincang dengan para pelajar? Bukan ker ia melibatkan kepentingan pelajar? Zaman pemimpin tahu segala-galanya dah berakhir. Zaman 'aku ada kuasa' dah berlalu.

Pokoknya, perlaksanaan polisi ini harus ditangguhkan dan satu sesi perbincangan dengan para pelajar perlu dibuat utk mencari jalan penyelesaian. Polisi kurang cerdik ini harus dipertimbangkan semula dengan kadar segera!

No comments:

Post a Comment