Tuesday, July 13, 2010

Berpada-padalah kawan.....

Dah lama dah bob tak update blog. Sibuk dengan pelbagai perkara. Hari ini bob berpeluang dan berkesempatan menulis kerana ingin mengisi ruang-ruang kebosanan bersendirian di bilik. Bob cuba untuk mengulas isu yang tiba2 sahaja terlintas dilubuk benak bob. Ianya mengenai sikap.

Kita perlui akui hari ini hidup kita memang terlingkar dengan kemajuan teknologi komputer dan IT. Kewujudan Facebook, Twitter,Messenger banyak merubah cara kita berkomunikasi dan meluahkan idea, pendapat dan perasaan,

Kebebasan yang kita kecapi dengan terzahirnya media baru ini memang sepatutnya kita raikan. Jika dibandingkan dengan zaman remaja bob dahulu, generasi hari ini jauh lebih beruntung. Namun bob masih lagi rasa bertuah kerana mampu untuk bersama-sama menikmati segala kemudahan teknologi ini.

Bob ada 1 blog dan 3 akaun FB. Bob akur FB banyak membantu kita dalam berkomunikasi seharian. ianya kini sepenting handphone. Apa sahaja boleh kita luahkan di FB ini.

Namun dari satu sudut, bob perhatikan ada yang perlu disorot kembali. Kita harus juga melihat sisi hitam FB ini. Tahukah kawan2, gelagat,kerenah,pendapat dan luahan rasa di FB ini boleh digunakan oleh bakal majikan kita untuk menilai peribadi kita?

Justeru, kita harus berpada2 dalam meluahkan perasaan kerana dibimbangi ianya akan menelanjangkan sifat dalaman diri kita, takut2 ia akan menjadi senjata yang akan menikam diri kita kelak.

Satu lagi apa yang bob perhatikan, dalam masa kita meluahkan isi hati dan perasaan kita pada khalayak FB ni biarlah berpada2. Untuk apa kita mencanangkan rasa cinta, sayang, rindu pada kekasih kita untuk didengari oleh semua orang.

Alhamdulillah, sekiranya hubungan cinta kita berakhir dijinjang pelamin, tapi tak malukah kita sekiranya hubungan kita itu putus setengah jalan setelah berguni2 madah2 manis dan bait2 cinta kita hebohkan dan diketahui ramai???

Apakah nilai diri kita pada waktu itu??
Justeru bob harapkan agar kita 'reserve' sikit hubungan cinta kita ini. Teringat bob tentang coursemate bob masa diploma dulu. Angin tidak , hujan tidak , 6 bulan selepas grad sahaja mereka berkahwin. Percintaan mereka tersimpan rapi semasa dalam pengajian. Takder sapa pun yang tahu mereka sebenarnya bercinta dan keluar dating. Hebat sungguh mereka menyimpan rahsia...

Dan ini barulah yang dinamakan hubungan cinta yang 'first class'!!

No comments:

Post a Comment